2021. október 21., csütörtök

Néhány újabb példa a B és V betűk kicserélődésére

Ez a blogbejegyzés a korábbi, hasonló témában írt blogbejegyzéseim (a témaindító, illetve a folytatás) folytatása. Újabb példákat találtam a B és V betűk különböző nyelvekben történt kicserélődésének jelenségére, a penpal-oknak köszönhetően. Először is, úgy láttam egy potenciális levelezőtárs profilján, hogy a magyar "szervusz" köszönést "servus" formában az osztrákok is használják. Innen jutott eszembe az, hogy ezt magyarul "szerbusz" formában is használják, tehát egy újabb példa a B és V betűk kicserélődésére. Ezután egy szerb levelezőtárssal is írtunk egymásnak a dologról, és tőle kaptam két újabb példát:

  1. "Bizánc" (a város) horvátul "Bizant", szerbül "Vizantija" ("Византија").
  2. "Barnabás" (személynév) horvátul "Barnaba", szerbül "Varnava" ("Варнава").

A levelezőtársam szerint ezekre az lehet a magyarázat, hogy a latin B betűt a görög Béta betűnek feleltették meg (talán mert hasonló a betűk alakja, bár ebben kételkedek, hiszen a betűk sorrendje is egymásnak felel meg), de a görög Bétát inkább úgy kell kimondani, hogy "Vita" (erről már írtam a témaindító blogbejegyzésemben is), szóval innen eredhet ezeknek a szavaknak az eltérése, mivel a szerbek inkább a görögöket, a horvátok pedig a rómaiakat követték. Viszont én még hozzátenném, hogy szerbül is B betűnek látszik cirill betűkkel írt V betű, szóval ennek is köze lehet a dologhoz. Másrészt meg kell még jegyeznem azt, hogy a görög, latin és a szláv/cirill betűk és szavak eltérései nem adnak magyarázatot minden B és V kicserélődésre a különböző nyelvekben. Pl. említhetjük itt a Nirvána-Nibbána eltérést, vagy azt a rengeteg példát, amiket az angol és német szavak között találhatunk (pl. az angol "silver" szó és német "das Silber" szó nem latin eredetűek, hiszen latinul ez a szó "argentum")...

Itt pedig egy kellemetlen dolgot találtam! A Wiktionary-s linken (a témaindító blogbejegyzésemben) már nem találhatók meg azok az angol-német példák, amikre utaltam. A tanulság: érdemes lett volna kimenteni onnan ezeket a példákat (úgy emlékszem, csak egy részüket említettem meg).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése