2021. december 27., hétfő

Vissza a matematikához, programozás, e-könyvek, nyelvtanulás

Néha kellemetlen tud lenni az élet ebben a világban, de ha a matematikával foglalkozok, az feledteti ezeket. A matematika szép, a matematika tiszta, a matematika felett az Istennek sincs hatalma. Tehát úgy döntöttem, hogy a szabadidőm nagy részében visszatérek a matematikához. Például, talán korábban már leírtam, hogy híres sejtések bizonyításával próbálkozok, amiért pénzjutalmat remélek. Azonban ahogy a Beal-sejtésen gondolkodtam, kezdtem úgy érezni, hogy talán ugyanannyi esély van arra, hogy a Beal-sejtés hamis, mint arra, hogy igaz. Ha pedig a Beal-sejtés hamis, akkor nagyon nehéz lehet egy ellenpéldára rábizonyítani, hogy ellenpélda, hiszen rendkívül nagy számokról van szó. Tehát, úgy döntöttem, hogy inkább a kedvencemen, a Goldbach-sejtésen gondolkodom, mert úgy látom, hogy legalább 99% az esély arra, hogy ez igaz. Bár ezért nem jár közvetlen pénzjutalom (mint a Millenium Prize Problems sejtéseire), azért közvetett (utólagos) pénzjutalom még talán szerezhető vele. Mindenesetre a Goldbach-sejtés (és a Collatz-sejtés, valamint a Hadwiger-sejtés) közelebb áll hozzám, mint a Millenium Prize Problems, hiszen ezeken középiskolás matematikai tudással is elkezdhetek gondolkodni, akár egyedül kitaposva az utat a megoldáshoz.

Szóval néha ezt csinálom. Néha (kb. naponta 1x) meg sakkozok az Interneten. Az idő meg telik, és a matek meg a sakk területén nem nagyon érzem a haladást. Józan paraszti ésszel nem is tanácsos ezekbe ölni a szabadidőmet, hiszen nem sok olyan sikeres sakkozóról hallani, akinek 35 éves kora után erősödött meg az ÉLŐ-pontja (illetve aki még nem is indulhat ÉLŐ-pontos versenyeken), és nem sok olyan sikeres matematikusról hallani a 20. vagy 21. században, akinek nincs PhD-ja (vagy legalább MSc-je) matematikából. A "józan paraszti ész" ilyenkor azt mondaná: "A suszter maradjon a kaptafánál". Tehát, mint már említettem, az a tervem, hogy 2022 a programozás éve lesz a szabadidőmben. Itt van tehát két dolog: (1) 2022-től programoznom kell, de még nem tudom, mit programozzak (2) a matematika felé fordultam. Arra gondoltam, hogy összekapcsolom ezt a két dolgot ("összekötöm a kellemest a hasznossal"), és valamilyen matematikai szoftvert fogok fejleszteni. Még gondolkodok rajta, hogy pontosan milyen szoftverről legyen szó, de most afelé hajlok, hogy egy ahhoz hasonló programot írok majd, mint a GeoGebra. Miért lenne ennek létjogosultsága? Mert a GeoGebra licence nem engedi, hogy a szoftvert kereskedelmi célból használják fel. Véleményem szerint viszont szigorú értelemben szinte minden cél felfogható kereskedelmi célként is. Pl. úgy tudom, hogy nem szabad blogolni a GeoGebrával készült képeket megosztva. Ha tehát első körben írok egy olyan matematikai szoftvert, ami megkönnyíti azt, hogy valaki egy meghatározott méretű ábrát készítsen 2-dimenziós euklideszi geometriában, és ezt az ábrát akár kereskedelmi célokra is felhasználja, akkor azzal valószínűleg betölthetek egy "piaci rést". Ezután jöhetnének a további ötletek olyan feature-ökre, amelyek a GeoGebrában nincsenek benne (meg persze akár olyanokra is, amik benne vannak - a GeoGebrának van is már néhány konkurrense, pl. Desmos, CarMetal, sőt, a Mozaik Kiadónak is volt valamilyen fizetős szoftvere a geometriáról). Van még néhány dolog, amit máshogy csinálnék, mint ahogy a GeoGebra felépül. Ennyit a programozási terveimről.

Persze a közvetlen siker-terveimen kívül is elkezdtem újra a matematika felé fordulni. Ez pl. abban testesült meg, hogy a KÖMAL honlapjáról, a "Nyomtatott lap" / "Archívum" részről letöltöttem a cd.zip-et a KÖMAL 1893–1993 közötti számainak beszkennelt képeivel, és kiírtam azt egy CD-re (gondolom, "fair use"). Sosem tudni, mikor veszik el tőlünk az Internetet, de ez a CD akkor is értelmet adhat a számítógépezésnek, ha éppen nincsen Internet. Ezután úgy döntöttem, hogy angol nyelvű matematikai tankönyveket és előadás-jegyzeteket töltök le az Internetről, és írok azokból egy másik CD-t vagy DVD-t. Közben rájöttem, hogy talán erre nem is lenne jogom, hacsak a tankönyveket vagy előadás-jegyzeteket meg nem osztják valamilyen licenccel. Tehát, végül is arra jutottam, hogy csak a CC-BY, a CC-BY-SA, a GNU-FDL vagy a "Gutenberg Project" licenccel megosztott tankönyveket (valamint egy közkincs tankönyvet) készítettem elő CD-re vagy DVD-re írásra. Ez egy CD-hez sok lett, egy DVD-hez viszont kevés. Tehát, úgy döntöttem, hogy még más témákban (pl. Business, Computer Science) is spájzolok tankönyveket és egyéb műveket. Közben rá kellett jönnöm, hogy a számítástechnikában sokkal kevesebb oktató anyagot osztottak meg az általam itt említett barátságos licencekkel (pl. ami kereskedelmi célból nem használható fel, azt nem is töltöttem le). A könyvek honlapjainak megnyitása (pl. a e-booksdirectory.com honlapról indulva), a licencfeltételeik leellenőrzése a PDF-ekbe való betekintéssel elég sok időt elvett tőlem (a matek könyvekkel együtt legalább 2 napnyi szabadidőt), ezért egy idő után úgy döntöttem, hogy gyorsítok a folyamaton, és inkább csak olyan helyekről töltök le, ahol a legtöbb könyv licence jó: elsősorban a Gutenberg Project-re gondolok itt. A matematika tankönyvek letöltésére például a következők voltak a legjobb forrásaim (a "deep linking" kerülésével mutatom csak ezeket):

https://www.gutenberg.org/

https://www.openbookpublishers.com/

https://www.opentextbookstore.com/

https://yoshiwarabooks.org/

http://www.trillia.com/

Open Textbook Library (site: open.umn.edu)

American Institute of Mathematics Approved Textbooks (site: aimath.org)

A fenti helyekről nagyon sok ingyenes és valamilyen kedvező licenccel megosztott matematika tankönyvet le lehetett tölteni. Ezeken kívül tudom, hogy hol keressem a matematika előadás-jegyzeteket is, amelyeket szerzői jog véd, ezért csak 1 példányban tölthetem le azokat a merevlemezemre, tehát ezeket nem lehet spájzolni, csak szükség esetén használhatom azokat... Na mindegy, szóval ott tartottam, hogy a matematika témáján kívül más témákban kevesebben osztották meg a tananyagaikat "kereskedelmileg is felhasználható" licenccel, tehát úgy döntöttem, hogy a Gutenberg Project e-könyveivel töltöm fel a DVD-t, olyan non-fiction témájú könyvekkel, amelyek érdekelnek vagy érdekeltek. Kb. egy fél DVD-nyi (2 GB) anyagom volt már ezekből a matek tankönyvekkel együtt, és éppen egy boszorkányságról szóló e-könyv 2. kötetét (azt hiszem ez volt a címe: "The Witchcraft Delusion in New England: Its Rise, Progress, and Termination") kezdtem letölteni (a boszorkányságról rengeteg könyv van a Gutenberg Projectben, mind a Witchcraft Bookshelf-en és azon kívül is), amikor a laptop elkezdett furcsán kattogni és sípolni (talán hacker volt, talán hardware probléma, pl. laptop hűtő alatt lévő újságpapírok, talán a természetfeletti beavatkozása)... ezért gyorsan le kellett kapcsolnom azt, nehogy valami nagyobb baja legyen. Miután újra bekapcsoltam a laptopot, már nem volt vele gond, de azért a wifi kikapcsolása után gyorsan kiírtam egy fél DVD-re azokat, amiket addig gyűjtöttem, nehogy elromoljon a laptop, és odavesszen 2 napi munkám. Utána úgy döntöttem, már csak néhány e-könyv megy az újabb DVD-re, és a többi helyre ingyenes nyelvoktató anyagokat töltök le a következő helyről:

https://fsi-languages.yojik.eu/

A német és az orosz kurzusok egy része fért még az újabb DVD-re, amelyek a honlap tanúsága szerint közkincsek, mivel az USA-ban amit az USA kormánya készít, az közkincs. Így tehát van egy jó kis DVD-m, amin rengeteg olyan anyag van, amiből művelődhetek, akkor is, ha az Internet leáll vagy túl drága lesz (stb). Bekövetkezhet emiatt akár a "bőség zavara" is, azaz azt sem tudom, mit olvassak előbb... ugye német nyelvvizsgát is akarnék 2022-ben! Szóval lehet az is, hogy nem nagyon használom majd ezt a DVD-t, pedig érdekes dolgok lehetnek rajta.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése