2021. augusztus 4., szerda

Vegyes gondolatok, német YouTube videók és a kérdés, vajon a demokratikus szocializmus környezetbarátabb lenne-e, mint a kapitalizmus?

Ha valamire kisebb a kereslet, akkor a kapitalizmusban annak ára valószínűleg csökken (erről Adam Smith írt a "Wealth of Nations" című művében, aminek hangoskönyv változatát a LibriVox prodzsektből érhettem el). Viszont egy más fajta rendszerben, pl. a demokratikus szocializmusban nem (csak) a kereslet és a kínálat viszonya, hanem a termelési költségek és a demokratikus szavazatok (is) határoznák meg az árakat, tehát az áru ára akár még növekedhetne is, ha csökken az iránta való kereslet. Jó kérdés, hogy ez a más fajta rendszer életképesebb lenne-e, és jobb lenne-e, illetve környezetbarátabb lenne-e, mint a kapitalizmus és a fogyasztói társadalom... Persze ezt a gyakorlatban inkább úgy kellene elképzelni, hogy a kapitalizmus működik tovább, csak a ritkább árucikkekre (pl. a luxuscikkekre) szükségszerűen plusz adókat szavazna meg a demokratikus többség, ez pedig beépülne az áraikba... mint ahogyan Magyarországon a szinte minden állampolgár által fizetett rezsi csökkentését szavazta meg a többség. Persze a termelési költségek alá nem érdemes csökkenteni azon áruk árát sem, amelyekre nagy a kereslet... Itt tehát továbbra is érvényben maradhat az, hogy a kereslet növekedésével az áru ára valószínűleg növekedik... Ez egyébként a közgazdaságtanban ismert "law of diminishing returns" miatt van így (erről egyébként Alfred Marshall "Principles of Economics" című művének hangoskönyv változatában hallottam). Hát egyenlőre ennyit erről, ez csak egy olyan kérdés volt tőlem, ami kedvcsináló lehet ahhoz, hogy valaki többet tanuljon például a közgazdaságról.

Ami a közgazdaságot illeti, elkezdtem hallgatni egy német nyelvű YouTube lejátszási listát benne a makroökonómiáról szóló egyetemi előadásokkal, ez a "Makroökonomie I - B.Sc." a "Wirtschaftstheorie Makro" nevű YouTube felhasználótól... de sajnos a lejátszási lista közepe fele már nem tudtam elég jól megérteni, hogy miről beszéltek, mert olyan képleteket használtak, amelyekben nem tudtam, melyik betű mit jelöl. Úgy gondolom, ez nem az én hibám, hanem inkább az előadás minősége volt a rossz. De szerencsére találtam olyan YouTube lejátszási listákat is, amelyekből jó volt tanulni, ezek a következők:

  • "Grundkurs Politische Systeme - 14 Vorlesungen von Prof. Dr. Werner J. Patzelt" a "MOOC PolSys" nevű YouTube felhasználótól
  • "Staatlichkeit und Demokratien im Vergleich - 12 Vorlesungen von Prof. Dr. Werner J. Patzelt" a "MOOC PolSys" nevű YouTube felhasználótól
  • "Philosophie: Politische Philosophie" a "Dietmar Hübner" nevű YouTube felhasználótól
  • "Philosophie: Praktische Philosophie" a "Dietmar Hübner" nevű YouTube felhasználótól
  • "Grundlagen des Marketing" a "Marc Oliver Opresnik" nevű YouTube felhasználótól
  • "Vorlesung Grundlagen der BWL" a "Marc Oliver Opresnik" nevű YouTube felhasználótól (ez utóbbi hallgatása folyamatban van, a többit már mind megnéztem/meghallgattam)

Persze vannak még mások is, amelyek témája jelenleg kevésbé érdekel (pl. a történelemről, vagy a filozófia kevésbé érdekes ágairól). De a felsoroltak mind érdekes, jó minőségű előadások, amelyek növelhetik a bölcsességünket. Arra is gondoltam, hogy lehet, hogy magyar nyelvű YouTube videót csinálnék arról, hogy mit tanultam a felsorolt előadásokból... nem tudom, megérné-e a fáradtságot. Sajnos ezt a blogomat is viszonylag kevesen látogatják, úgyhogy nem is annyira úgy csinálom ezt a blogot, mintha megérné, hanem inkább úgy, mint egy játékot (miként a sakkot is, ahol szintén nincs sok esélyem), aminek az a célja, hogy növeljem a látogatottságát (talán a szociális média és az Instagram-felhasználók is hasonló játékot játszanak). Általában minden nap, amikor belépek a G-Mail fiókomba, megnézem azt is, hogy aznap és az azelőtti nap megnézte-e valaki a blogomat. Talán a szociális médiával könnyebb lenne, de nem szeretném elfogadni a FaceBook (üzleti) és az Instagram felhasználási feltételeit: minden jogot fenntartanak, amelyet kifejezetten nem engedtek át nekünk. Mondjuk szerintem ez nem annyira jogi, mint elvi és spirituális kérdés.

Másrészt felmerülhetnek olyan érvek is, amik a blogolás és a YouTube videó készítés ellen szólnak. Például az, hogy a múltban többször is blogoltam (sőt, YouTube videókat is készítettem), ezeket azonban később leszedtem az Internetről különféle spirituális okok miatt (pl. úgy láttam, hogy a bőrbetegségeim ezekkel lehettek összefüggésben). Nemrég eszembe jutott egy másik érv is a túlzott számítógép-használat ellen: ez pedig az, hogy a számítógépezéshez használt elektromos energia kb. 50%-ban a paksi atomerőműből származik (legalábbis nálunk Magyarországon), és nem tudhatjuk, hogy az atomerőmű mellékterméke, a radioaktív hulladék mennyire káros, és mennyiben jelenthet vétket az Isten ellen. Tehát, készítettem egy háttérképet az Ubuntu Linuxhoz (login screen ÉS desktop background), ami emlékeztethet engem arra, hogy a laptopot csak fontos dolgokra használjam. (Blogbejegyzés szerkesztve 2021-08-05: a képet leszedtem, mert nem vagyok biztos benne, hogy az ionizáló sugárzás jelének megosztása megengedett-e a Blogspot-on.)

Azért csak megengedtem magamnak ezt a blogbejegyzést, mert ma ehhez volt a leginkább kedvem. Az az igazság, hogy a legtöbb kedvem és energiám az idegen nyelven való tanuláshoz van (pl. a fent ajánlott videók nézéséhez, vagy a parapszichológiáról szóló podcastokhoz és videókhoz). A sakkozás (mint sport) így 39 évesen már kissé nehezemre esik, a sikerhez vezető prodzsektjeim végrehajtásához (pl. a programozáshoz vagy a könyvíráshoz) pedig általában még kevesebb kedvem van... de mégis csinálni tervezem ezeket, mert nem élhetek úgy, mint a buddhista szerzetesek, inkább gazdag és sikeres akarok lenni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése