2020. november 11., szerda

Környezetvédelem a gyakorlatban

Én csak úgy szeretnék környezetet védeni, ha az eléggé hatékony... például, nem akarok a szabadidőmben szemetet szedni mások helyett. Viszont még nincsenek elég jó ötleteim arra, hogy hatékonyan védjem a környezetet a gyakorlatban. Elméletben írtam ugye a környezetvédelmet is támogató könyvemet, annak népszerűsítése jót tehet ugyan a környezetvédelemnek, de megmarad elméleti szinten (bár, ezen a szinten akár hatékony is lehet, mert a túlnépesedés és a környezetünk ellen elkövetett bűnök korlátozására - vagyis a passzív vagy "fehér" környezetvédelemre - buzdít). Ezután aláírhatnám néhány környezetvédő szervezet - például a GreenPeace, a WWF vagy a Magyar Természetvédők Szövetsége (FOE) - néhány petícióját. Néhányat alá is írtam, de egy részükkel nem értettem teljesen egyet, mert a petíciók szövegét rosszul fogalmazták meg, vagy pedig minden aláíró nevében külön email-lel zavarták a hatóságokat (az utóbbiakat tehát nem írtam alá). Az Isten felé való közeledés, a vele való szövetség vágya (az én érdekemben) pedig akár aktívabb környezetvédő tevékenységre is buzdíthatna... már ha lennének erre jó ötleteim. Az eddigi legjobb ötleteim következnek:

Korábban (kb. 2008-2014) a kiskereskedelmi áruházláncok (a szupermarketek) által kibocsátott ingyenes és kéretlen reklámújságok nagymértékű, környezetet szennyező papírpazarlása és nyomdafesték-pazarlása ellen próbáltam valamit elérni, több-kevesebb sikerrel. Később azonban rájöttem arra, hogy ha emiatt nem lenne szükség olyan sok papírra, akkor a papír ára csökkenne, ez pedig csökkentené az erdők értékét is, ami nem biztos, hogy jóra vezetne. Tehát, most úgy tűnik a számomra, hogy nyomdafestéket spórolni jó (volt), de papírt spórolni nem biztos.

Volt egy olyan környezetbarát ötletem is, miszerint a számítógépes betűtípusokat átszerkeszthetném, pl. a P betűnek levághatnám a felső függőleges részét, olyanná téve ezt a betűt, mint egy sarló. Annyit vágnék le minden egyes betűből, ami még nem zavarja a szöveg megértését... de közben rájöttem arra, hogy a betűtípusok általi papírspórolás és nyomdafesték-spórolás attól is függ, hogy milyen jó az adott betűtípus metrikája, azaz a betűk vízszintes és függőleges dimenziói, és azok összeillesztése (pl. úgy tudom, hogy a "Liberation Sans Narrow" ilyen szempontból eléggé környezetbarát volt). Rájöttem arra is, hogy tömérdek betűtípus elérhető az Interneten, vagyis nem biztos, hogy az én betűtípusom ezek között népszerűvé tudna válni (és nem is lenne egyszerű elkészíteni egy teljesen új betűtípust, nem csak az angol ábécé betűivel, hanem az összes többi nyelv támogatásával is). Inkább létező betűtípusok átszerkesztésére gondoltam tehát. Az volt a tervem, hogy a leggyakrabban használt open-source betűtípusokat (pl. a LibreOffice-ban alapértelmezésben található "Liberation Serif"-et) és még a "Times New Roman", az "Arial" és a "Courier New" metrikáival megegyező metrikájú open-source betűtípus-klónokat (úgy emlékeztem, voltak ilyenek) az előbb említett módon átszerkesztem, és ezután csinálok ennek egy kampányt. (Innen egy szövegrész törölve: 2020-11-21... A "Liberation Serif" font licencéről különböző információkat találtam az Interneten, talán "trademark" is védi azt.)

Nem kizárt viszont, hogy új ötleteim lesznek a környezetvédelemben. A hírekben is néha lehet olvasni olyan környezetbarát fejlesztésekről, amelyek átértékelhetik bennünk a környezetvédelmet (azaz, talán nem csak a politikában lehet jó eredményeket elérni, hanem akár a kutatás-fejlesztés területén is). Például, nemrég olvastam egy olyat, miszerint olyan baktériumokat tenyésztettek ki, amelyekkel könnyen lebonthatók a korábban nehezen lebonthatónak tartott műanyagok. Az akkumulátorok fejlesztéseit is érdemes lehet figyelemmel kísérni. Sajnos azonban (például) ezeken a területeken (egyenlőre) nem sokat tudok hozzátenni ezekhez, mert (még) csak programtervező matematikus végzettséggel (és kereskedő OKJ végzettséggel) rendelkezem. Bár, a programozás területén talán jó ötlet lenne, ha megpróbálnék egy eddigieknél jobb tömörítő programot írni, akár a Hutter Prize-ra is, de lehet, hogy ez túl nehéz lenne (és nem is segítene sokat), ezért (egyenlőre még) nem próbáltam meg (komolyabban).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése