2020. november 30., hétfő

Én voltam a "Fekete Árpád 2", jó matekos

Költözés miatt az általános iskola első osztályának második felét egy újabb intézményben folytattam. Az osztályfőnök megkérdezte a diákokat, hogy "Mit hozott nektek a húsvéti nyuszi?" ... "Egy új osztálytársat!" Majd elárulta nekik a nevemet (Fekete Árpád), és erre az osztály nevetésben tört ki, erre én meg elsírtam magam. Utána kiderült, hogy azért nevettek, mert már volt egy "Fekete Árpád" az osztályban, de rajtunk kívül még volt két másik diák is, akiknek pontosan ugyanaz volt a neve, mint a másiknak (nem tudom, elárulhatom-e ezt a blogomon). Bár én voltam az idősebb, mégis én lettem a "Fekete Árpád 2", mivel később érkeztem. Ezen a néven szerepeltem az osztálynaplóban az általános iskola 8 osztályában, valamint azt követően még a gimnázium 4 osztályában is, mivel én és "Fekete Árpád 1" ugyanabban a középiskolai osztályban folytattuk a tanulmányainkat. Sőt, még matematikaversenyeken is (ahol általában mindketten indultunk) "Fekete Árpád 2" néven szerepeltem, és úgy emlékszem, így kerültem be a Mozaik Kiadónak a Zrínyi Ilona Matematikaversenyről szóló valamelyik kiadványába is (ott a legjobb eredményem hetedik osztályban országos második hely volt). Egyébként a KÖMAL-ban már "Fekete 110 Árpád" néven voltam benne. Gondoltam, érdekességként megemlítem ezt ezen a blogon, amelynek a címe "feketearpad2.blogspot.com", hiszen a "feketearpad.blogspot.com" már foglalt volt, így magyarázatot adok arra, hogy miért is fogadtam el ezt a webcímet a blogomnak.

Amíg "Fekete Árpád 2"-nek hívtak, addig elég jó voltam matematikából, illetve (a testnevelés és az ének kivételével) más tantárgyakban elért eredményeim miatt is osztályelsőnek tekintettek. Az egyetemi éveim alatt (programtervező matematikus szakon) viszont már csak egy jó 4-es (fölötti) átlagot tudtam összehozni, ekkor a kereszténység került az érdeklődési köröm középpontjába (amiben ugye később csalódnom kellett). Persze azóta is voltak időszakok, amikor a matematikával is foglalkoztam (pl. blogot írtam), és ilyenkor néha el is értem eredményeket... de azóta sok idő eltelt, és mostanában például már jobban érdekel az olyan filozófia, ami abban segíthet, hogy hogyan élhetek boldogabb (egészségesebb, gazdagabb, függetlenebb, sebezhetetlenebb, kényszerektől mentesebb) életet. De ha már írom ezt a blogbejegyzést, gondoltam megosztom itt két kedvenc matematikai eredményemet...

  • A XaoS nevű fraktálrajzoló (és zoom-oló) programba sikerült beraknom néhány érdekes, nem túl közismert fraktált, köztük egy olyat, ami hasonló a Sierpinski-háromszöghöz, csak az aranymetszés arányait használja (ebben az az érdekes, hogy a fraktál önmagához hasonló részei fedik egymást, de mégis jól definiált fraktált adnak ki):

  • Találtam egy érdekes matematikai sejtést (állítást), leellenőriztem azt számítógéppel "kis" számokra, és később sikerült azt bizonyítanom is. Az állítás a következő: "Legyen S egy pozitív páros és egy páratlan négyzetszám összege, amelyek relatív prímek egymáshoz. S akkor és csak akkor prím, ha S másképpen nem írható fel két négyzetszám összegeként (másképpen, mint a definíciójában)." (Blogbejegyzés szerkesztve: 2020-12-01.) Idő és hely hiányában itt nem közlöm ennek a bizonyítását (angolul írtam), csak megemlítem, hogy felhasználtam hozzá a következő tételeket: Brahmagupta–Fibonacci identity, Fermat's theorem on sums of two squares, Sum of two squares theorem. Gondolom, a bizonyítás sokkal nehezebb lett volna, ha nem használhatom hozzá a linkelt tételeket, vagy ha nem szerzek tudomást róluk.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése